zaterdag 21 december 2013

Creatief zijn


Je hoort wel ’ns iemand zeggen ‘Ik ben helemaal niet creatief’. Vrijwel altijd is dit een misvatting. Iedereen is creatief. Niet alleen schrijvers, kunstenaars of artiesten, ook boekhouders, metselaars, stratenmakers of inbrekers zijn bekend met het lichtende moment van een briljante inval. De kunst is alleen om dat moment te herkennen en er op de juiste manier mee om te gaan.
Elke vorm van creatie begint met inspiratie. Dat is niks om deftig over te doen, inspiratie is meestal een kwestie van blijven zitten. Niet opstaan en weglopen, maar net zo lang
door zoeken tot je een oplossing hebt gevonden.
Maar soms komt inspiratie ook zomaar je hoofd binnenwaaien. Dat is het begin van een creatie.
Heb je die zch naar tevredenheid vormgegeven, dan kun je geen grotere fout maken dan denken dat je klaar bent. Want na voltooiing van je creatie begint het moeilijkste traject van het hele scheppingsproces.

Natrillend van de geboorte ligt je baby kletsnat onder het
lamplicht. Trots en verloren in moederlijke verliefdheid sta je te genieten van haar schoonheid. Maar achter je rug verzamelen zich gewetenloze critici. Ze duwen je opzij en beginnen met scherpgepunte wijsvingers in je weerloze zuigeling te prikken. Nu komt het erop aan. Nu moet je je natuurlijke moordlust jegens hen onderdrukken. Je aanvechting om, ter verdediging van je kind, je vingers om hun keel te klemmen en hen grommend te wurgen, moet je ombuigen naar glimlachende spraakvaardigheid.
Met goed gefundeerde argumenten moet je de aanvallers zien te overtuigen dat ze het bij het verkeerde eind hebben en jouw schepping ongerept moeten laten. Dit stukje verbale marketing vergt schier buitenaardse krachten. Niet in de laatste plaats omdat het verraderlijke hierbij is, dat
sommigen van de kritikasters de vinger leggen op onvolkomenheden van je pasgeborene. Die defectjes moet je erkennen en gebruiken om je kindje sterker mee maken. Daarna bereik je de laatste, maar belangrijkste fase van creatie. De details. Dit is de Grand Finale. Dit is de fase waarin je het verschil bepaalt tussen een boekenbon of de hoofdprijs. Het verschil tussen ‘Mwôa…’ of ‘WAUW!’